onsdag 4 april 2018

gestaltning makt 1



Jag har inte kommit särskilt långt i min gestaltningsprocess och jag väger fortfarande mellan några olika idéer. Mina spontana associationer till ordet makt är mestadels negativa, jag tänker på maktmissbruk, förtryck, manipulation och kontroll. Men det finns ju också mer positiva aspekter av makt, dels individuella - att man kan få som man vill - men också kollektiva; att man har makten att hjälpa andra människor och så vidare. Som lärare befinner man sig i en maktposition gentemot sina elever men måste samtidigt förhålla sig till överstående makt som t.ex. skollagen och skolledningen.   Jag tänker att det skulle vara intressant att undersöka den här positionen, där man i sin maktposition också är utövare av ”någon annans” makt. 

En annan ingång till temat makt som intresserar mig är hur vi tar och ger makt. Vad är det som gör att vi ger någon eller något makt, t.ex. respekt kontra rädsla. Det här kan man applicera på lärarollen  och relationen till eleverna, men också relationen mellan eleverna - social status, grupptryck, mobbing.  

Mitt nästa steg i denna process är att bestämma vilken av de här ingångarna jag vill arbeta vidare med och smalna av det till en mer konkret frågeställning att utgå ifrån. Jag har inte helt bestämt mig för vilken gestaltningsteknik jag vill använda mig av. Jag tänker att jag ska göra någon slags bildsekvens, antingen tecknade bilder i serieformat eller någon typ av rörlig bild. 

2 kommentarer:

  1. Vad spännande med så många olika idéer och möjliga ingångar till arbetet. Det ger dig många olika intressanta aspekter att beröra vad gäller begreppet makt. Tycker att alla dina ingångar låter som bra utgångspunkter till arbetet och tycker att du ska utforska vilken av dem som du finner mest intressant. Tänker att det är av vikt att utgå från något som du själv finner spännande så att intresset för att uppehålla arbetsprocessen inte svalnar. Tänker att maktfördelningen i skolan både är aktuell och relaterbar och kan koppla samman många av dina idéer och tankar. Det kan även vara av värde att börja gestalta dina tankar så att du kommer i gång med någon form av skapandeprocess. Idéerna behöver inte vara färdiga men bara det att börja skapa kan öppna upp för nya funderingar och hjälpa dig att rama in ditt arbete och hitta en intressant riktning.
    Tidskriften ”Skolvärlden” på nätet, liksom flera andra belyser olika aspekter inom skolans värld. Hittade även denna artikel som kan vara en intressant inblick i hur makt i klassrummet kan ta sig i uttryck:
    Vet inte om det är något sådant du är inne och tänker kring, men fann det vara givande läsning och kan säkerligen väcka tankar även hos dig.
    Tänker att du nu när du ska fortsätta din process ska börja hitta sätt att gestalta dina tankar. Kanske leka med ord, bilder, eller liknande och testa de olika idéer du har om din slutprodukt. Helt enkelt experimentera lite samtidigt som du fortsätter jobba kring begreppet makt.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är väldigt intressant att läsa om någons process som verkar ha startat i en annan ände av uppgiften än vad jag själv gjorde.
    Själv startade jag med en metod som intresserar mig och där jag kände att det fanns rum att experimentera och utmana mig själv att använda olika material tillsammans som jag vanligtvis inte skulle kombinera.
    Jag fastnade främst för din andra ide om makt och hur det fördelas eller värderas av t.ex. elever eller lärare.
    Detta kan man jobba med på så många olika sätt beroende på vad för slags metod du väljer att jobba med, nu i början av processen innan du bestämt för vad för material du vill jobba med skulle jag rekommendera att experimentera så mycket som du bara kan med tusch, blyerts, akvarell etc. för att se vad du fastnar för eller hittar som kanske tillför till den ide du redan har.

    Några spontana idéer till din eventuella bilsekvens eller serie är att kanske måla ett par porträtt på samma motiv men som du målar olika i alla bilderna och under uppvisningen av bilderna låter betraktarens egna värderingar om vilken av dem som är en maktfull kontra skräckinjagande figur.
    Till exempel om motivet som du använder dig av skulle ha någon religiös underton i alla bilderna så får betraktaren ifrågasättas om vad det är som gör den ena bilden läskig eller den andra trygg även fast religionernas mening eller budskap skulle vara liknande.
    En annan ide som jag fick och som jag troligtvis kommer applicera på min egen gestaltning är att göra en bildserie om hur någon i en makt position kanske börjar med goda värderingar men i och med att andra vill åt ens makt och att man kanske behöver kämpa för att behålla den så att ens värderingar om hur ens makt ska användas förändras till något mer egoistiskt i slutändan.

    SvaraRadera

Avslutning makt, redovisningsdagarna

Jag tyckte att det var intressant och lärorikt att få se allas färdiga verk och höra om deras processer och tolkningar av temat. Eftersom at...