onsdag 18 april 2018

gestaltning makt 2


Jag har smalnat av min utgångspunk till läraren som någon slags mellanmakt och utövare av någon annans makt. Skolan är på många sätt avgörande för en elevs framtid. Dels själva undervisningen och bedömningen, men också det sociala; hur skolan hanterar exempelvis mobbing, skolk, elevhälsa osv. Skoplersonalen och framförallt lärarna är ju de som ser och gör alla de här sakerna. Mycket ansvar för många saker. Bra undervisning, rättvis och likvärdig bedömning, se och möta elevers behov. Läraren har makt tex i form av att vara vuxen, auktoritet, bedömare och urval av undervisningsmaterial. Jag tänker att min utgångspunkt för undersökande är att läraren har mer ansvar än makt. Jag tänker att den egentliga makten är skolledningen, riktlinjer, styrdokument etc. och att de här makterna kan gå emot lärarens ansvar på olika sätt. 

New public management, fria skolvalet, skolpeng, resultatmätningar, fördelning av resurser, klasstorlek osv. Olika saker som man som enskild lärare inte kontrollera men som man måste förhålla sig till. Exempel: lärare känner press att sätta högre betyg för att skolan ska se bättre/mer attraktiv ut i mätningar. Sen tänker jag också på olika makt/ansvarsområden som kan gå emot ens samvete/värderingar, som att tex. underkänna en elev som inte nått upp till målen pga psykisk ohälsa, skolk pga mobbning, hemförhållanden osv. Eller att vara skyldig att anmäla frånvaro till csn, även om man vet att om eleven förlorar sitt studiebidrag kan det påverka andra bidrag för hela familjen osv. 

Här hamnar man lite i kläm i någon slags position av makt och maktlöshet som skär sig mot varandra. Det är den här positionen jag ska försöka gestalta. Jag har inte ett konkret motiv planerat men jag tänker att jag vill fokusera på att förmedla själva känslan av att befinna sig kluven och i kläm.

Jag känner att jag fortfarande inte har kommit särskilt långt men jag vet också att när jag väl har börjat med något brukar jag arbeta rätt fort, så jag är inte så orolig över själva gestaltningsbiten. När det gäller material tänker jag två eller tre teckningar i A2 format, tuschpennor/markers eventuellt kombinerat med akvarell. 

2 kommentarer:

  1. Bra att du har bestämt dig för en utgångspunkt som du har så mycket olika funderingar om, lärarens makt över inte bara elevernas betyg utan även den nivå av utbildning de senare kommer kunna läsa vidare om är enorm.
    Detta handlar ju inte bara om det betyg som vi sätter men utan även om hur vi förhoppningsvis lyckas väcka ett intresse hos en elev, jag mins ju själv hur jag hatade min Spanska lärare vilket resulterade i att jag inte tog Spanska seriöst i högstadiet vilket jag nu ångrar.
    När du skriver att du vill gestalta dessa frågor på två till tre A2 pappen med tusch, markers och möjligtvis akvarell, tänker du fortfarande att dessa tre bilder ska utgöra en bildserie med ett narrativ.
    Något du skulle kunna ifrågasätta med dessa bilder är kanske en serie av tre bilder där lärarens maktroll gestaltas på tre olika sätt, alltså en dör läraren är nedtryckt av ledningens förväntningar och krav en där läraren känner sig fri i sitt maktutövande utan press från andra än en själv och som kanske skildrar elevens press att prestera.
    En annan ide som jag kom att tänka på när jag läste din text var om man i detta sammanhang skulle skildra lärarnas press från ledningen, eleverna, föräldrarna etc med faktisk fysisk vikt som du har fastspänd på ryggen och kanske till och med marionett trådar som ledningen sitter och styr över en med.
    Annat som jag funderade på var om du skulle använda dig av flytande tusch eller tuschpennor och om du fortfarande tänkte jobba i en bildserie med något slags narrativ skulle du förmedla det med pratbubblor, utan pratbubblor eller med hjälp av en text under verket.

    Markus Lind

    SvaraRadera
  2. Du skriver att du inte har kommit speciellt långt i din process men det verkar som om du har lagt ner mycket arbete kring de teoretiska delarna, vilket många gånger är det som tar tid. Om du dessutom vet med dig att din process brukar te sig på ett liknande sätt med en lång startsträcka och sedan ett snabbare genomförande skulle jag säga att du ligger bra till. Du skriver väldigt tydligt i din blogg och det är inte svårt att följa dina tankegångar. När jag läste ditt resonemang tänkte jag först på ett gestaltande i form av en satirserie, vilket skulle kunna vara en möjlig ingång. Att visualisera känslan av att vara bunden av makt och samtidigt ha framtiden av så många människor på sitt ansvarsområde, som du skriver om, är också en intressant ingång. Du skriver att du har tänkt arbeta i akvarell. Funderar du på att göra abstrakta bilder eller mer föreställande bilder? Har du hunnit fundera något på hur du har tänkt avgränsa frågeställningarna i rapporten? En tanke är kanske att se hur lärare upplever sin autonomi i förhållande till styrdokumenten? Å andra sidan behöver inte rapporten vara knuten till de tankar som ledde fram till din gestaltningsidé utan du kan ju ha en mer didaktisk frågeställning kring problem eller möjligheter som dyker upp för dig, i din process.

    Julia Wernbom

    SvaraRadera

Avslutning makt, redovisningsdagarna

Jag tyckte att det var intressant och lärorikt att få se allas färdiga verk och höra om deras processer och tolkningar av temat. Eftersom at...