måndag 21 maj 2018

makt 4 färdig gestaltning


obs värdelös bildkvalitet, hoppas man kan se hyfsat ändå.

Sammanfattning av processen:
Jag hade en väldigt trög start, en hel del tankar men svårt att fokusera och svårt att visualisera något konkret att faktiskt gestalta. Jag hade tänkt intervjua några lärare, alternativt skicka ut någon slags enkät för att få lite mer genuina erfarenheter och tankar kring maktlöshet/ofrivillig makt osv, som inspiration och utgångspunkt, men jag hann bara med en intervju. Det gav mig inte direkt några nya idéer utan bekräftade mest det jag redan hade i huvudet, vilket dock var användbart och gav mig lite trygghet i att jag inte var helt ute och cyklade. 

När jag väl hade valt ut ett koncept att jobba med så gick det hyfsat fort från skiss till färdigt verk. Bilden blev i princip som jag hade planerat. Det tog alldeles för lång tid för mig att komma igång med hela den här gestaltningen så slutresultatet är en aning präglat av brist på tid och inspiration. 

Jag hade tänkt måla bakgrunden med akvarell men jag vågade inte riktigt blöta ner min teckning så mycket och riskera att smeta ut allt med två dagar kvar till redovisning, så jag använde mig av akrylfärg istället. Jag tror det hade blivit lite bättre om hela havet var täckt med färg men det blev för buckligt. Såhär i efterhand tror jag att jag borde ha valt annat material, jag har lite ont om markers som inte är helt uttorkade + absolut inte råd att köpa nya, så jag hade begränsat med färger och fick lägga en del tid på att blanda och jobba med lager och det blev lite väl kladdigt till slut.  Eftersom att det är en ganska basic bild hade jag velat få till så mycket detaljer som möjligt på personerna, hår och hud, ansiktsdrag osv. Blev väl sådär. Bara akryl eller akvarell hade kanske fungerat bättre. Alternativt hade jag kunnat strunta i att färglägga, då hade jag hunnit göra fler teckningar vilket var planen från början. 

Jag tror att den här bilden hade mått bra av en eller två kompletterande teckningar för att skapa mer av ett sammanhang. Den känns lite fattig, jag har en liten fundering på att lägga till pratbubblor och se ifall det hjälper. Kan också bli ännu värre så jag får väl prova lite försiktigt med blyerts och se. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avslutning makt, redovisningsdagarna

Jag tyckte att det var intressant och lärorikt att få se allas färdiga verk och höra om deras processer och tolkningar av temat. Eftersom at...