onsdag 16 maj 2018

gestaltning makt 3


Nu när rapporten är avklarad har jag kunnat börja ordentligt med min gestaltning. Jag hade egentligen bara skisser att utgå ifrån innan men nu har jag i alla fall börjat på själva slutprodukten. Min grundtanke med att göra 3 bilder känns inte rimlig i nuläget, jag skulle kunna klämma ur mig två men jag fokuserar på den jag har börjat med nu tillsvidare. 

Jag har inte känt mig särskilt kreativ eller inspirerad så jag har haft svårt att faktiskt sätta mig ner och skissa och testa idéer. Jag har lite svårt att fortsätta med saker som jag själv inte tycker är bra, men just för den här uppgiften är det kanske inte riktigt nödvändigt att jag själv tycker att det blir *fint* eller intressant, utan att jag lyckas förmedla min ide. 

I den bild jag har börjat på har jag försökt illustrera någon slags maktlöshet, att man skulle vilja kunna göra si och så men man får inte. Att man tex skulle vilja godkänna en elev som har kämpat och jobbat hårt men ändå inte når upp till kunskapskraven. Att man inte håller med om kunskapskravens relevans. Att det kan vara jobbigt rent mänskligt att göra sina elever besvikna, att elever blir arga och ledsna. Osv. 

Jag valde att illustrera detta med en lärare i ett hav av sina elevers tårar. Jag tänker mig att läraren ska ha armpuffar(?) som typ ~lagens långa arm~ kommer och sticker hål på. Det känns kanske lite väl dramatiskt så jag får se om jag har kvar det. 
Jag har egentligen inte hunnit göra mer än en grov ritning och börjat färglägga lite på några ställen.





3 kommentarer:

  1. Jag ser att du har påbörjat din gestaltning och det känns som du känner dig bekväm i vad du ska göra. Det är väldigt intressant att du vill visa balansen mellan makt och maktlöshet, vilket är något jag känner igen själv och något man behöver förhålla sig till i många situationer i skolan. Det hade varit kul att ta del av om du har fler idéer kring hur man skulle kunna gestalta detta dilemma, då jag upplever att det är väldigt intressant och mångsidigt ämne. Det jag tänker med din bild dock är om du tycker att det är viktigt att man förstår att personerna är elever? Eller om det kan få en bredare betydelse? Behöver man veta att det är elever och lärare, eller är det bättre att utesluta det? Jag vet inte vad jag tänker om det själv, men det hade varit härligt att läsa in flera dimensioner. Ska du presentera ditt verk tillsammans med text eller ska bilden få tala för sig själv?

    SvaraRadera
  2. Kul att höra att du har börjat jobba med gestaltningen, jag känner igen mig i att inte vilja känna sig engagerad i att arbeta med något som man inte känner sig helt nöjd med men vi får svälja vår stolthet och jobba vidare tills vi gjort något vi är nöjda med.
    Jag gillar din ide om att illustrera lärarens press till att tillmötesgå alla genom att hen sugs ner av en ström av missnöjda elever medans hen försöker hålla sig över vatten ytan.

    Under den förra handledningen pratade vi om att du kanske skulle intervjua lärare till din rapport och sedan kanske även använda citat från dessa intervjuer i din gestaltning vilket jag själv tycker är en väldigt intressant ide, är den gestaltning du nu jobbar med inspirerad av dessa intervjuer? Eller en skildring av dina egna känslor om hur svårt det kan vara som lärare att t.ex. sätta ett betyg som du kanske inte vill sätta men är tvungen om du ska följa kunskapskraven.

    Hur tänker du att din andra bild ska se ut? Kommer den att skildra den press som läraren känner från ledningen till skillnad från den du jobbar på just nu när elevernas missnöje står i fokus.
    Hur tänker du dig att du ska presentera din gestaltning under presentationsdagen?
    Har hört att andra kanske skulle ha musik i bakgrunden, eller hänga upp sina bilder på ett speciellt sätt.

    Tycker du har valt ett väldigt spännande ämne att utforska makt med som har varit väldigt intressant att följa och det ska bli kul att se hur det blir när du ska presentera det.

    Markus Lind

    SvaraRadera
  3. Roligt att se att du har satt igång med gestaltningen. Jag tycker att du har lyckats förmedla förtvivlan/hjälplöshet på ett väldigt tydligt och bra sätt.
    Jag gillar att du har med armpuffar och en arm med en nål, och tycker inte att det är för dramatiskt. Tvärt om anser jag att det illustrerar att läraren ifråga är subjekt för maktpåverkan vilket är det du försöker visa.
    Du skriver att du inte vet hur många bilder du hinner med och jag tycker att du gör helt rätt då du först och främst fokuserar på den bild du påbörjat. En bild räcker, hinner du med ytterligare en så är det en bonus.
    Hade dock varit spännande om du ville dela med dig av dina tankar kring hur du funderar kring en andra bild? Vad är det du vill visa med att komplimentera den första bilden med en andra bild, är syftet att ytterligare förstärka ditt budskap?
    Du skriver att det tar emot något att arbeta med projektet då du för tillfället känner en avsaknad av kreativitet och inspiration. Jag tror att det är en viktig erfarenhet att ta med dig och inte glömma bort då du själv arbetar som lärare.
    Det är en sak att vara kreativ då man själv känner sig inspirerad men då trycket kommer utifrån riskerar det många gånger att hämma kreativiteten vilket ofta är fallet i skolan. Antingen känner man en prestationsångest över att någon annan skall titta på ens arbete, i andra fall kanske man inte tycker om uppgiften och tematiken.
    I rollen som lärare kommer du att möta den här problematiken dagligen och att själv ha gjort erfarenheten tror jag kommer att hjälpa dig att arbeta med problemet och att kunna möta dina elever i det.

    SvaraRadera

Avslutning makt, redovisningsdagarna

Jag tyckte att det var intressant och lärorikt att få se allas färdiga verk och höra om deras processer och tolkningar av temat. Eftersom at...